چگونه کسب و کار مزرعه مون رو در تحولات زیاد بازار ایران حفظ کرده و نگذاریم که شکست بخوره؟

4,091

جهت دریافت مشاوره برای انتخاب بهترین شاخه فعالیت ، بر روی لینک زیر کلیک کنید:

در کشور ما بصورت دوره ای امواجی ایجاد میشه. موج گرونی ، تورم ، قطعی اینترنت ، اعتراض به سیاست و دولتمردان. همه این اتفاقات هر کدوم

به نوبه خودش این سوال رو به دنبال میاره که آیا حالا تو این وضعیت راه اندازی مزرعه پیشنهاد میشه یا نه؟

حالا که کرونا هست پیشنهاد میشه یا نه؟

حالا که تورم هست ، با این تورمها پیشنهاد میکنید یا خیر؟

 

در این ویدئو قصد داریم یک جواب بنیادین خدمت شما دوستان بدیم. که اگه این اصول سه گانه رو رعایت کنید ، تقریبا میشه گفت با وجود همه امواجی که وجود داره. حتی ابر تورمهایی که تجربه کردیم و در حال تجربه اش هستیم ، نتونه باعث شه که کسب و کار شما از بین بره .

.و شما حتی اگه سودتون هم کم بشه ، کسب و کارتون در حوزه کشاورزی سرپا بمونه.

فاکتور اول از این 3 فاکتور این هست که شما شاخه ای رو انتخاب کنید که خیلی روش زوم نباشن.

یعنی جزو اقلامی نباشه که مردم به شکل روزمره باهاش مواجه هستن و کمی افزایش در قیمتش هم تو زندگی مردم اثر خودش رو بگذاره. مثل نونی که ما از گندم میگیریم ، مثل برنجی که هست ، مثل گوشت قرمز ، گوشت مرغ ،تخم مرغ و..... ، اینجا اقلامی هستن که اگه بخواد کمی هم گرون بشه ، مردم اعتراض خواهند کرد و بر همین اساس دولتمردها و سازمانهای مربوطه ، تمام فشارهای لازم رو بر تولید کننده و تمام زنجیره تامین میذارن ، برای این که بخواد قیمت خیلی افزایش پیدا نکنه.

ممکنه بگید خب تخم مرغ یا گوشت که خیلی گرون شدن.

واقعیت اینه که به نسبت تورمی که ما به شکل واقعی داریم تجربه میکنیم ، اینها گرون نشدن.

یعنی کشاورزها و تولید کننده ها امروز روز خوبشون و روزهای طلاییشون نیست. 

در صورتی که شاید تو بورس و یا مسکن و ملک و طلا و ارز که واقعا مولد نیستن ، ما میبینیم که خیلی روزهای طلایی رو میتونن تجربه کنن.

پس یک فاکتور این هست که شما شاخه ای رو انتخاب کنید که به شکل روزمره مردم باهاش درگیر نباشن. 

مثلا اگه شما بطور مثال بخواین چوب درخت اکالیپتوس رو پرورش بدین برای این که باهاش ذغال تولید کنید ، اینه که هرچقدر هم گرون بشه ، در واقع عرضه و تقاضا  قیمتش رو تعیین میکنه.

و مردم به شکل عمومی باهاش مواجه نیستن. و گرون هم بشه خیلی اعتراضی وجود نداره.

و این یکی از فاکتورهای مهم هست که ما به برخی از حوزه ها اولویت میدیم ، .

مثلا تخم مرغ محلی از این دسته از شاخه ها هست. مثلا امروز اگه اقدام به خرید کنید ، ممکنه شخصی 1000 تومان  و شخص دیگه ای 1500 تومان بده.

اون شخص که 1500 تومان میده ، شرایط و اقلیم منطقه اش و عرضه و تقاضایی که طوری هست که این اجازه رو به شخص میده که بخواد 1500 بفروشه و یا 1000 تومان.

 

ولی در هیچ کدوم از این شهرها ، شخص تخم مرغ سفید 1000 تومانی رو نمیتونه 1500 بفروشه. 

یعنی جامعه پذیرا نیست  ، چون قیمتش مصوب و کشوری هست.

فاکتور دوم این هست که شما باید  اطلاعات و آمار رو جمع آوری کنید. و ببینید که اون حوزه ، آیا حوزه ای هست که ظرفیت کافی رو داشته باشه و یا اشباع شده هست؟ 

آیا غیر از بازار داخلی ، بازار خارجی هم داره یا نه؟

ما برآورد میکنیم و میبینیم که اون حوزه بازار صادراتیش به چه شکلیه.

میزان تولید در کشور و میزان مصرفش چه قدر هست. 

طی 10 سال اخیر نرخ رشدش صعودی بود یا نزولی؟

و با مشاهده روند سیاست گذاریها و برنامه هایی که دولت داره که به سادگی میشه اونها رو رصد کرد ، مشخص میشه که آیا اون حوزه ارزش ورود داره یا خیر.

مثلا با یک بررسی ساده میبینیم که  بطر مثال زعفران داره 400 تن تولید میشه. ، 40 تن مصرف داخلی و 360 تن قراره صادر شه.

حالا باید برآورد کرد که به اندازه 360 تن بازار وجود داره یا نه.

پس گام دوم هم که خیلی مهم هست ، اینه که ما بخوایم آمار رو کاملا رصد کنیم و تحلیل داشته باشیم.

فاکتور سوم هم که بسیار میتونه موثر باشه ، این هست که چقدر زمان نیازه که اون کسب و کار بخواد به بار بشینه.

شرایط کشور ما و تمام تجربه اقتصادی و تورم ها و اتفاقات باعث شده که مردم ما خیلی گرایش پیدا کنن به کارهای زود بازده .

ازین رو برخلاف گذشته ، خیلی کمتر به سمت شاخه هایی میرن که بازدهیشون میان مدت باشه.

و پیش بینی ما این هست که در آینده هرچقدر که جلوتر میریم ، این حوزه ها بخواد رقابت پذیریش کمتر بشه و ورود بهش پیشنهاد میشه.

یعنی شما ورود کنید به حوزه هایی که قراره 3 سال دیگه به بار بشینه و چون افراد کمتری وارد این فضای رقابتی میشن ، به احتمال زیاد شما پایداری بیشتری رو میتونید در این حوزه ها تجربه کنید.

 

در مشاوره های خصوصی و مشاوره های دیگه ای که خدمت شما دوستان هستیم ، همه این فاکتورها رصد میشه و بر اساس این فاکتورها و شرایط و سرمایه و اقلیم شما هست که به شما یکی از این پیشنهاد ها میشه که در کدوم حوزه بخواین فعالیت خودتون رو داشته باشید

  


عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از
 شاخه های جدید و سودده کشاورزی و دامپروری و فرصت های جدید سرمایه گذاری مطلع شوید


تیم تحقیقاتی مینی سالن ، همراه قدم به قدم شما | از مشاوره اولیه جهت انتخاب بهترین زمینه فعالیت متناسب با شرایط شما ، تا خرید تضمینی محصولات تولیدی شما در کنار شماییم

تمامی حقوق برای وبسایت مینی سالن محفوظ میباشد | 1392 - 1400