مدیریت چابک چیه و چرا مجبوریم مزرعه مون رو بصورت چابک مدیریت کنیم؟

این فیلم رو برای دوستانت بفرست

3,460

تصاویر مراکز آموزشی مینی سالن

تصویر کلاس پرورس گوسفند چندقلوزا دی ماه 98
نشست مشاوره ای در آمفی تئاتر
Shadow
Slider
Image

رضایت دانشجویان تیم مینی سالن

از سالهای دور تا به امروز سیستم مدیریتی ما چه در بخش های دولتی و نهادها و چه در بخش های خصوصی ، به شکل مدیریت سلسله مراتبی و اصطلاحا آبشاری بود.

یعنی اگه ما میخواستیم یک تصمیمی رو بگیریم و یا یک کاری رو راه اندازی کنیم ، کارمون پله پله بود و  اتفاقا بزرگترهای ما هم همیشه ما رو تشویق کردن که به همین شکل عمل کنیم.

مثالی میزنیم برای اینکه این موضوع روشن تر بشه.

فرض کنید که ما قصد داریم یک مزرعه زعفران رو راه اندازی کنیم ، 

در مدیریت سلسله مراتبی کارمون به این شکل بود که ابتدا تحقیقات لازم رو میکردیم ، تصمیم نهایی رو میگرفتیم ، آموزش ها رو میدیدیم ، مزرعه مون رو راه اندازی میکردیم ، محصولمون تولید میشد و فروخته میشد و تا آخرعمر مسیرمون همین بود.

تا یک زمانی این موضوع جواب میداد و به همین علت هم بزرگترها همیشه ما رو تشویق کردن به اینکه این سلسله مراتب رو بخوایم حفظ کنیم.

اما تغییرات بسیار سریعی که ما در پیرامون خود داریم ، چه در حوزه تکنولوژی ، چه در حوزه حجم تقاضای بازار ، چه در حوزه رقابت پذیری بازار و چه در سایر حوزه ها ، این سرعت رشد که علی الخصوص در تصمیم گیری ها و صدور بخشنامه ها هم ما خروجیش رو میبینیم ، ما رو بر این میداره که باید به فکر یک سیستم مدیریتی جایگزین باشیم.

 چرا که تا میایم یک تصمیمی رو بگیریم و کسب و کارمون رو راه بندازیم ، میبنیم که اون کسب و کار و برنامه ریزی های ما به هم خورده و ما دیگه نمیتونیم طبق برنامه ریزی هایی که مثلا یک سال پیش داشتیم ، اون کار رو بخوایم ادامه بدیم.

 

به علت همین سرعت تغییرات بود که مفهومی تحت عنوان چابک ، وارد بحث مدیریت و علی الخصوص تو بحث مزرعه داری و سایر کسب و کارها شد

که شامل مدیریت چابک ، بازاریابی چابک ، تصمیم گیری چابک و مفاهیمی از این دست میشه.

 

اما معنای مدیریت چابک چیه و فرقش با مدیریت سنتی چیه؟

در مدیریت چابک ، شما نمیاین یک زمان بسیار زیادی رو صرف تحقیقات کنید ، بعد آموزش ببینید بعد بخواین مزرعه راه بندازید و نهایتا هم محصول رو بفروشید.

بلکه شما کار خودتون رو میاین بر مبنای تقسیم و غلبه انجام میدین.

یک قاعده و یک الگوریتم کلی در عالم وجود داره و اونهم اینه که برای این که یک مسئله بزرگ رو بخواین حل کنید بیاین اون رو به قسمتهای کوچیک تقسیم کنید ، اون وقت هر مسئله کوچیک رو شما به راحتی میتونید حل کنید و با حل کردن تمام مسائل کوچیک ، مسائل بزرگ هم حل شده.

و حتی شاهد هستیم که در سیاست هم از این الگو بهره ها میبرن. تقسیم کن و غلبه کن.

 

اما در موضوع مزرعه داری و کسب و کار که موضوع صحبت ما هست ، داستان به این شکله که شما میاین کل فرآیند کاری که میخواین انجام بدین ، رو تقسیم میکنید. 

بخش اول تحقیقات ، بخش دوم آموزش ، بخش سوم راه اندازی مزرعه  و بخش چهارم هم مثلا بازاریابی.

اینطور نیست که شما هر مرحله رو که انجام دادین تمام بشه. بلکه شما هر بخش رو دائما در حال آپدیت کردنش هستید.

یعنی شما دائم در حال تحقیق هستین که در حوزه کاری خودتون ، چه تغییراتی پیش رو هست و چه تغییراتی نیازه که از الان بدید.

در حوزه آموزشتون هم متناسب با تغییرات ، دائما در حال آموزش هستید.

در حوزه بازاریابی هم به همین شکل.

 

مثالی میزنیم:

در همون مثال زعفران اگه بخوایم به شکل مدیریت چابک عمل کنیم ، ما میایم بعد از مطالعات فشرده اولیه ، میبینیم که ما مثلا میتونیم تو حوزه زعفران ، پیاز زعفران رو بعنوان مزرعه پیاز مادر راه اندازی کنیم که عرضه پیاز داشته باشیم.

هم میتونیم تولید خود زعفران و هم بازاریابی زعفران رو داشته باشیم.

ما میایم از همون ابتدای مسیر این سه گام رو در نظر میگیریم و توی برنامه ریزی هامون میاریم. اما یک کدوم از اونها رو که بیشتری توجیه رو با شرایط فعلی بازار داره ، در برنامه کارمون قرار میدیم. اما از بخش های دیگش غافل نمیشیم.

همزمان کارمون رو شروع میکنیم ، متناسب با تغییرات بازار ما میایم قسمت بازار یابی مون رو تقویت میکنیم.

تو بازاریابی مون  به نتیجه میرسیم که مثلا مزرعه مون رو تغییر مسیر بدیم ، میخوایم تو مزرعه مون برنامه ریزی هایی داشته باشیم که مسیر خودمون رو بخوایم تغییر بدیم و طی این مسیر باعث میشه که ما بخوایم همواره کسب و کار خودمون رو کاملا منطبق با تغییرات بازار پیش ببریم.

به هر صورت تیم تحقیقاتی مینی سالن طی این سالها ، این تجربه رو بسیار داشته .

مثلا شما مزرعه زعفران رو راه اندازی کردین ، پله پله هم پیش رفتین ، ناگهان اعلام میشه که به علت سیاست گذاری های در راستای اشتغال زایی ، اومدن حمایت کردن واحدهای زیادی تولید زعفران داشتن و به جای 250 تن تولید زعفران سالانه ما دیگه 500 تن داریم.

ولی از طرفی به بازاریابیش فکر نکردن و ناگهان با یک حجم زیادی از زعفران مواجه هستیم که بازار داخلی هم از قضا نداره.

و نتیجش این میشه که شما کل کسب و کارتون تحت الشعاع قرار میگیره .

در واقع در بحث مدیریت چابک اتفاقی که میفته پایداری کسب و کار ما و تطبیقش با تغییرات پیرامون هست.

در سامانه هدایت شغلی هم ما اساس کار رو بر یک ارتباط بلند مدت چند ساله و چند ده ساله با شما ، دوستان چیدیم .

یعنی هم ارتباط ما با شما بلند مدت هست .هم ارتباط شما با سایر دوستان.

تا به شکل هفتگی و دوره ای ما دائما تغییرات رو بررسی کنیم و متناسب با اون تغییرات بخوایم تمام بخشها و تقسیمات کاری خودمون رو 

تغییر بدیم. که خروجی تمام این عملکردها میشه پایداری کسب و کارمون.

   


عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از
 شاخه های جدید و سودده کشاورزی و دامپروری و فرصت های جدید سرمایه گذاری مطلع شوید


تیم تحقیقاتی مینی سالن ، همراه قدم به قدم شما | از مشاوره اولیه جهت انتخاب بهترین زمینه فعالیت متناسب با شرایط شما ، تا خرید تضمینی محصولات تولیدی شما در کنار شماییم

تمامی حقوق برای وبسایت مینی سالن محفوظ میباشد | 1392 - 1400