نقاط آسیب پذیر کشاورزی و دامپروری ایران و اهمیت اصلاح آن جهت موفقیت بیشتر شما

122

پاشنه آشیل یا همون نقاط آسیب پذیر کشاورزی و دامپروری ما در کشور چند مورد هستن که بر اساس تجربه ما سه تا از مهمترین نقاط آسیب شامل این موارد هستن : مورد اول در واقع ضلع اول این مثلث برمیگرده به سیستم مدیریت کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی کشورمون، چرا که اساسا این سیستم بر پایه کارمندی بنا شده. افرادی که در این سیستم و ادارات جهاد شهرستان کار میکنن کارمند هستن و حقوقشون ارتباطی با میزان موفقیت کشاورزی و دامپروری کشور نداره در نقطه مقابل شما دوستانی هستید که برای راه اندازی مزرعه تون جهت کسب درآمد مطالعات زیادی میکنید، مطالعاتتون مانلا به روز هست و در همین مطالعات با شاخه های کشاورزی بسیار زیادی مواجه میشین که حتی ممکنه به گوش اون کارشناس در اداره مربوطه هم نخورده باشه. مثلا در یکی از دوره های آموزشی ما در سال گذشته یکی از شما عزیزان گفتید که من میخوام آزمایشگاه کشت گوشت راه اندازی کنم یا یکی از شما  اعلام کردین که برای کشور ارمنستان میخواید پرورش خرگوش جهت صادرات موی این نژاد از خرگوش رو داشته باشی طبیعتا خیلی از این دست موارد هستن که اگه شما مراجعه کنید به اداره جهاد شهرستان یا اطلاعی ندارن و یا نمیتونن اطلاعات کافی رو در اختیارتون بذارن. در همینجا خیلی از شما ممکنه برگردین از مسیری که میهواستین توش قدم بزارین طبیعتا این اوقع نمیره که اداره حهاد شهرستان در مورد همه چیز بدونه اما این توقع از اون سیستم و این وزارتخونه میره چرا که اگه یک سیستم درست و کاملی داشته باشن بعد ار مراجعه شما شما رو ارجاع میدن میگن برای این مورد فلان بخش از محققان ما در فلان استان در فلان شهرستان یا در فلان مکان هستن که شما با مراجعه به اونها یا با تماس با اونها میتونید اطلاعات لازم رو بدست بیارین حتی بابت این خدمات اگه مبلغی هم از ما و شما دریافت کنن قطعا خوشحال خواهیم شد چرا که واسه ما اون کیفیت اون اطلاعات مهمتر از هزینه ای هست که میخوایم پرداخت کنیم و اگه این سیستم شکل میگرفت تا امروز قطعا برای خود دولت هم درآمدهای بسیار جدی رو بدنبال داشت.اما این یک وجه از سه وجه مثلثی هست که نقاط آسیب پذیر کشاورزی و دامپروری ما هست .

ضلع دوم این مثلث بازاریابی و بازرگانی داخلی و خارجی هست در حال حاضر چیزی در حدود پنج میلیون نفر در حوزه کشاورزی فعال هستن و طبق ارتباطی که شما عزیزان با ما دارین پیش بینی میکنیم پنج ملیون و یا بیشتر هم کسانی هستید که قصد ورود به این حوزه رو دارین یعنی جمعا بیش از 10 میلیون نفر که جمعیت بسیار بزرگی محسوب میشه یه جمعیت 10 میلیون نفری و از جمعیت های بسیار با کیفیتی هستید از لحاظ نوع خدماتی که قراره بدین که همون تولید غذا برای کشور هست. اما در ابتدای مسیر اولین دغدغه ای که برای شما وجود داره فروش محصولات تولیدی هست و اینجا هست که اهمین بازاریابی و بازرگانی داخلی و علی الخصوص خارجی مشخضص میشه. در واقع مشکل ما در بخش بازرگانی و بازاریابی داخلی و خارجی هم بحث سیستمی هست یعنی ما سیستمی نداریم که اجزاش بخوان در ارتباط با همدیگه باشن، بر روی همدیگه اثرگذار باشن، ما داریم واحدهای پراکنده داریم اتاقهای بازرگانی رو داریم، خود وزارت سمت هست،شرکت های فعال تو حوزه بازرگانی هستن اما هرکدوم کار خودشون رو انجام میدن وبشکل یک سیستمی که بر هم تاثیرگذار باشن و یک هدف نهایی رو دنبال کنن نیستن. وقتی یک سیستم بازاریابی خارجی و بازرگانی خارجی درست شکل میگیره یعنی بازار یک محصول فراهم شده و با خیال راحت اون پنح میلیون یا ده میلیون نفری که میخوان وارد حوزه کشاورزی و دامپروری بشن به راحتی امید به خرید تضمینی دارن و امید به بازار فروش دارن و کار خودشون رو شروع میکنن. هم اشتغالزایی بسیار جدیی شکل میگیره بسیار زیاد هست 5 میلیون نفر و هم از طرفی نیاز بسیار مهمی از کشور برطرف میشه و ارز آوری خوبی هم برای کشور داره این هم یکی از اضلاع سه گانه این مثلث هست که در راستای این موضوع ما بحث هایی که چند وقت اخیر در راستای بازاریابی و بازرگانی و آموزش طی فرآیندهایی واسه این موضوع داشتیم دقیقا برای این هست که ما بهوایم کمک کنیم این سیستم زودتر و کاملتر و بهتر شکل بگیره تا این نیاز مرتفع شه.

 اما ضلع سوم این مثلث شبکه روستایی هست که باید وجود داشته باشه و وجود نداره واحد های تولیدی ما در حوزه کشاورزی و داکداری طبیعتا در روستاها و خارج از بافت روستا مستقر هستن ولی مشکلی که وجود داره این هست که این هست که این واحدهای کوچک و بزرگ بهم متصل نیستن و شبکه ای بینشون وجود نداره در واقع هر کدوم از اون مزارع، هر کدوم از اون افراد دارن ساز خودشون رو در مزرعه خودشون میزنن نه آمار دقیق و مشخص و شفافی از میزان تولیداتشون وجود داره، نه آمار دقیق و شفافی از میزان مصرف بازار وجود داره، نه آمار شفافی از بازار خارجی و نیاز بزار خارجی وجود داره و همین باعث میشه که خیلی ها کار رو شروع میکنن، تو فروش به مشکل برمیخورن خیلی ها شروع میکنن متوجه چالش های بعدیش میشن و اگه این شبکه شفاف شکل بگیره اتفاقات بسیار مهمی میافته.

وقتی در نظر بگیرید تو منطقه شما یک اپلیکیشنی، یک وب سایتی،یک بانک اطلاعاتی هست که شما با مراجعه بهش متوجه میسید که مثلا چند نفر دارن تو منطقه شما پرورش بره پرواری دارن بعد میبینید که مثلا 20 تا واحد هستن بعد بررسی میکنید که چند واحد داشتی هست جهت تامین بره هاشون میبینید که هیچ واحدی نیست و مجلور میشن که از فاصله خیلی زیادی اقدام به جمع آوری و تهیه بره کنن. طبیعتا شما خیلی براتون واضح و روشن هست که بخواین یک گله داشتی راه اندازی کنین برای اینکه بره های 

 

 

 

 

 

 

 

دوره ی آموزش عملی پرورش گوسفند چندقلوزا

 

 دوره های آموزش کاربردی پرورش، در سامانه هدایت شغلی به صورت آنلاین برگزار میشه و تا زمانی که مزرعه دار هستید ، از این سامانه خدمات دریافت می کنید.

جهت آشنایی کامل با سامانه هدایت شغلی و اینکه چه تاثیری در زندگی شما و کسب و کارتون داره ، روی دکمه آشنایی با سامانه هدایت شغلی ، کلیک کنید.

 

 

 نظرات تعدادی از شرکت کنندگان در دوره های آموزشی پرورش (کلیک کنید)

 


عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از 
 شاخه های جدید پرورش و فرصت های جدید کسب و کار حوزه کشاورزی ، دامپروری و گردشگری مطلع شوید

به جمع 
4,702,667 نفره علاقمندان و فعالان حوزه کشاورزی و دامپروری بپیوندید. 

 

¤ تیم تحقیقاتی مینی سالن ، همراه قدم به قدم شما ¤

از مشاوره اولیه جهت انتخاب بهترین زمینه فعالیت متناسب با شرایط شما ، تا خرید تضمینی محصولات تولیدی شما

 

منو