تولک بری چیست | دلایل و شرایط تولک بردن پرنده

تولک رفتن مرغ و روشهای تولک بری اجباری

 

 تولک چیست؟ تولک رفتن مرغ به طور طبیعی معمولا تو فصل پاییز انجام میشه تا اندام تخمگذاری مرغ و اسکلت و پرهای مرغ بازسازی بشه.

تولک بری اجباری مرغ هم در مرغداری ها برای افزایش تخم مرغ انجام میشه که اگه دوره ی تولید استاندارد انجام بشه اونقدری سودده هست که لزومی نداره چند وقتی بخوایم پرنده رو تولک ببریم .

وقتی پرنده تخمگذار مثل مرغ یا بوقلمون یک دوره تخمگذاری رو پشت سر میذاره به تدریج از میزان تخمگذاری پرنده کاسته شده تا اونجایی که نگهداریش از توجیه میفته.

در چنین شرایطی هست که برخی از صاحبان مزارع با ایجاد شرایطی پرنده رو تولک میبرن که در مورد نحوه تولک بردن ، شرایط تولک بردن و مزایا و معایبش در ادامه صحبت خواهیم کرد.

 

 قبل از پرداختن به ادامه مبحث تولک بری، خوبه بدونید که پرورش موفق مرغ ، شامل دانستن و رعایت صدها نکته است که تولک بردن پرنده ها و شرایط تولک بردن ، یکی از این صدها نکته هست و رعایت همه نکات در کنار هم موفقیت شما رو تضمین می کنه. در فیلم های آموزش آنلاین پرورش مرغ به همه این نکات پرداخته شده؛جهت تهیه و مشاهده این فیلم روی تصویر زیر کلیک کنید:

https://minisalon.ir/dooreh/doreh-amoozeshi.html
دوره آموزشی مرغ بومی
 

روش های تولک بردن پرنده 

روشهای زیادی برای تولک بری اجباری مرغ وجود داره از جمله تولک بری دو سیکلی کلاسیک (حذف خوراک)

در روش تولک بری کلاسیک که طبق آزمایشات انجام شده بیشترین سوددهی رو برای مرغدار داره ، صدف رو از ابتدای برنامه تولک بری مرغ تا دو هفته پس از تولید مجدد بصورت مجزا در اختیار مرغ قرار میدن و بعد از این مدت به جیره عادی بر میگردن.

جدول برنامه غذا ، آب و نور در تولک بری کلاسیک

 * یک هفته قبل از شروع برنامه تولک بری اجباری مرغ، روشنایی روز در سالن به ۲۴ ساعت برسه.

روز دان آب نور
۱و۲ هیچ هیچ ۸ ساعت
۳ ۴۵٪ جیره در اختیار مرغ قرار داده میشود میدهیم ۸
۴ هیچ هیچ ۸
۵ مانند روز سوم میدهیم ۸
۶ هیچ هیچ ۸
۷ مانند روز سوم میدهیم ۸
۸ هیچ هیچ ۸
۹ مانند روز سوم میدهیم ۸
۱۰ الی ۶۰ ۷۵٪ دان در اختیار مرغ قرار داده میشود میدهیم ۸
۶۱ به بعد مصرف دان تمام وقت طبق روال معمول میدهیم ۱۴-۱۶ ساعت

 

 آیا طیور بومی  از جمله مرغ بومی رو تولک می برن یا خیر؟

دوره پرورش مرغ بومی تخمگذار به طور میانگین دوره ی تولیدش، 8 ماه دوره ی تولید مفید داره. در سیستم های روستایی ممکنه تا دو سال هم بشه اما تو سیستم های بسته ی صنعتی به طور میانگین 8 ماه تولیده؛ معمولا 5 یا 5.5 ماه به تولید میان و به طور میانگین تو سن 13 ماهگی فروخته میشن.

 اما در طیور بومی چیزی که تو کشور ما وجود داره اینه که غالبا کسی اونها رو تولک نمی بره؛ یعنی بعد از اینکه 8 ماه تولیدشون رو کردن بعد از اون از گردونه خارج می کنن. 

ما (تیم تحقیقاتی مینی سالن) یکسری مطالعاتی رو داریم انجام میدیم که در زمانی که مرغ تو سن 13 ماهگی با افت شدید تولید مواجه شد بدون تولک بردن با بحث تغذیه ای و با رعایت یکسری نکات دیگه این فرآیند رو طولانی تر کنیم که نتایج اون قطعا اعلام خواهد شد.

 

 

تولک بردن پرنده

در چه سنی پرنده رو تولک ببریم؟

هر پرنده تخمگذار مثل مرغ یا بوقلمون بسته به نژاد و شرایط پرورش دوره مشخص تخمگذاری اقتصادی داره. به طور مثال دوره تخمگذاری مفید بوقلمون برنز 7 ماه ، مرغ بومی اصلاح  شده  8 الی 10 ماه  و مرغ سفید صنعتی 12 ماه هست.

اما این اعداد به این معنی نیست که بهترین زمان تولک بردن پرنده در پایان این دوره هاست ، بلکه عوامل محیطی بسیار تاثیرگذار بر این موضوع هستن ، به طور مثال ما یک مزرعه مرغ تخمگذار سفید داریم و این مرغها در سن 12 ماهگی تولید قرار دارن و میانگین تولیدشون 45 درصد هست.  یعنی از هر 1000 پرنده ای که داریم ، روزانه 450 تخم میگیریم. و قیمت تخم مرغش در این روزها 500 تومان هست.

و در ماه بعد میزان تولید پرنده به 40 درصد رسیده ولی قیمت تخم مرغ بنا به دلایلی مانند سرد شدن هوا و رفتن به سمت فصل سرما به 650 تومان میرسه.

در چنین شرایطی درسته که میزان تولید کاهش پیدا کرده اما به خاطر افزایش قیمت تخم مرغ به نفعمون هست که پرنده رو تولک نبریم بلکه با همین میزان تخمگذاری هم به کارمون ادامه بدیم تا زمانی که کار از توجیه بیفته.

نقطه مقابل این ماجرا هم وجود داره ، یعنی به طور مثال  بوقلمون ما در ماه پنجم تولید قرار داره و دو ماه تا پایان دوره تخمگذاری باقی مونده اما ناگهان تقاضای بازار پایین اومده و قیمت تخم نطفه دار و جوجه بوقلمون به شدن کاهش پیدا میکنه.  ادامه کار رو از توجیه میندازه. در چنین شریطی باید گله خودمون رو پیش از موعد از تخم گرفته و به طور مثال به عنوان بوقلمون گوشتی به بازار عرضه کنیم.

 

 

آیا همه مزارع پرنده رو تولک میبرن؟

در پرورش طیور بومی اعم از مرغ بومی تخمگذار و بوفلمون برنز تخمگذار تقریبا میشه گفت اصلا پرنده رو تولک نمیبرن  و فقط یک  دوره تولید از پرنده میگیرن. اما  در مزارع پرورش مرغ سفید تخمگذار این موضوع بیشتر متداول بوده و در زمان هایی که بنا به هر علتی قیمت  مرغ تخمگذار جوان افزایش پیدا میکنه و نگهداری و تولک بردن مرغهای فعلی توجیه بیشتری داره اقدام به تولک بردن مرغشون جهت تولید دوباره و دوره دوم میکنن.

چطور میتونم به صورت ملموس تری با تولک بردن پرنده آشنا بشم؟

در دوره های آموزشی فشرده و کاربردی پرورش مرغ و بوقلمون که توسط تیم تحقیقاتی مینی سالن در مرکز تحقیقات کشاورزی استان همدان برگزار میشه ، تمام نکات کلیدی پرورش  آموزش داده شده و به صورت اسلاید و فیلم این مفاهیم کاملا تحلیل میشن. و شما  به درکی عمیق از تمامی این مفاهیم میرسید. 

 

 

این مطلب رو برای دوستانت بفرست

تصاویر مراکز آموزشی و دوره های مینی سالن

تصویر کلاس پرورس گوسفند چندقلوزا دی ماه 98
نشست مشاوره ای در آمفی تئاتر
Shadow
Slider
خواندن 61233 دفعه آخرین ویرایش در شنبه, 12 تیر 1400 07:54


عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از
 شاخه های جدید و سودده کشاورزی و دامپروری و فرصت های جدید سرمایه گذاری مطلع شوید


تیم تحقیقاتی مینی سالن ، همراه قدم به قدم شما | از مشاوره اولیه جهت انتخاب بهترین زمینه فعالیت متناسب با شرایط شما ، تا خرید تضمینی محصولات تولیدی شما در کنار شماییم

تمامی حقوق برای وبسایت مینی سالن محفوظ میباشد | 1392 - 1400