معرفی سامانه مشاغل و گردشگری

290

معرفی سامانه مشاغل و گردشگری

 

پیرامون همه ما فرصت های بسیار زیادی وجود داره که ما توجه چندانی بهش نمیکنیم و علت هم اینه که عادت کردیم به حضور پتانسیلها و فرصتها و از کنارشون به سادگی میگذریم. و اگه ما بخوایم بهشون توجه کنیم. و مدیریتشون کنیم و بهره برداری ازشون داشته باشیم. خود این موضوع میتونه فرصت های درآمدی و کسب و کارهای بسیار جدیدی رو شکل بده که تا به حال وجود نداشت. موضوعی که میخوایم بهش بپردازیم بحث روایتگردی هست. در گذشته تجارت ها و  معاملات به شکلی بود که شخص برای اینکه بخواد معامله ای انجام بده غالبا هزاران کیلومتر سفر میکردن به سرزمین های جدید میرفتن. تا با فرصتهای درآمدی اون مناطق بخوان آشنا بشن. و همچنین محصولات ، تکنولوژی ها و فرآورده های اون سرزمین رو بخوان با خودشون به ارمغان بیارن به سرزمین خودشون و کسب و کار خودشون رو بخوان شکل بدن.

اما امروزه شکل تجارت به واسطه حضور رسانه ها بسیار متفاوت شده. امروز ما میتونیم با راه انداری یک وب سایت و یا انتشار محصول یا فرآورده ای که تولید میکنیم. در یک وب سایت جهانی یا داخلی . محصول خودمون رو در کمتر از چند ساعت ، به کل جهان معرفی کنیم و مخاطبانمون در سرتا سر جهان میتونن فراورده ها و محصولات ما رو ببینن. اگر ما بخوایم در دنیای امروز به کسب و کار خودمون توسعه بدیم و کسب و کارمون رو معرفی کنیم قطعا باید با بحث رسانه کاملا آشنا باشیم و از پتانسیلهای رسانه بخوایم حداکثر استفاده رو کنیم.

با مثالی این موضوع رو بیشتر روشن میکنم. در شمال کشور در شهرستان چالوس ، در جنگل یک مردابی به نام مرداب هسل وجود داشت که سالیان سال مردم بومی منطقه ازش استفاده میکردن و در تعطیلات به اونجا میرفتن. و جز افراد بومی کسی اونجا رو نمیشناخت. اما بعد از اینکه یکی از کسانی که از اونجا بازدید کرد ، اون رو به تصویر کشید. و اون رو در فضای مجازی و اینترنت به اشتراک گذاشت. الان شاهد این هستیم که هر هفته تورهایی از اقصی نقاط کشور به این جنگل میان و از اون مرداب بازدید میکنن. و همین موضوع باعث شده که کسب و کارهای جدید شکل گرفته و تعداد زیادی از مردم منطقه به این واسطه صاحب شغل و منابع درآمدی شدن.

روایتگردی از دو واژه روایت و گردش تشکیل شده. یعنی ما با گشتن و گردش تو دنیای پیرامونمون و مناطق اطرافمون بخوایم به روایت داشته ها ، جاذبه ها و پتانسیل ها و محصولات و صنایع دستی و هنرهای منطقه خودمون بپردازیم. که این موضوع باعث میشه که کسب و کارها و منابع درآمدی جدیدی شکل بگیره. و یا منابع درآمدی که وجود داره بخواد رونق بیشتری پیدا کنه و سطح درآمد مردم منطقه افزایش پیدا کنه.

میایم با مثالهایی این موضوع رو بازتر میکنیم. فرض کنید که شما یک پرورش دهنده هستین یعنی منبع درآمدی شما از فعالیت در زمینه کشاورزی و دامداری هست. شما زحمت میکشید مزرعه خودتون رو راه اندازی میکنید و محصول نهایی خودتون رو تولید میکنید. حالا وقت اون رسیده که محصول خودتون رو به بازار هدف بخواین معرفی کنید . 3 تصمیم رو میگیرید. حالت اول اینکه محصول خودتون رو بخواین به شکل فله به بازار عرضه کنین. یعنی اونها رو در کارتن و شانه های تخم مرغ قرار میدین. و اونها رو به توزیع کننده عمده تحویل میدین. که قیمت امروزش که بهمن ماه سال 97 هست .  تفریبا 800 تومان هست. حالت دوم اینه که شما محصول خودتون رو بسته بندی میکنید و اون رو  به مغازه دارها به طور مستقیم تحویل میدین که قیمت امروزش تقریبا 1000 تومان هست و حالت سوم هم اینه که با یه بسته بندی خوب و عرضه در مناطقی که مردمش متمول تر هستن و  از سطح مالی بهتری برخوردار هستن شما میتونید اون رو به قیمت تقریبی 1300 تومان ، امروز عرضه کنید.

خوبه بدونید که در حالت اول شما سود خالص ماهانه تون در ازای پرورش 1000 قطعه مرغ بومی تخمگذار    2 میلیون تومان و در حالت سوم سود خالص ماهانه شما در شرایط کاملا مشابه نزدیک به 10 میلیون تومان هست. همین طور که میبینید اختلاف بسیار فاحشی بین سود شما در 2 حالت مختلف وجود داره.

اما شما چطور میتونید تو کسب و کار خودتون از حداکثر سود بهره مند بشید؟ شما باید 2 تا کار رو انجام بدید و دو تا گام رو بردارید. گام اول اینه که یک وجه تمایزی باید بین محصول تولیدی شما و فراورده ای که  شما دارید با محصول تولیدی  سایر رقبا وجود داشته باشه. که ما بهش مزیت رقابتی میگیم.

یعنی اون تفاوتی که محصول شما با سایر محصولات داره ، اون مزیتی هست که شما رو از سایر رقبا جلو میندازه.

اما تا اینجا شما تونستین مزیت رقابتی رو ایجاد کنید که میتونه در مورد دام و طیور محلی ، پرورش همزمان در سالن و مرتع باشه. همونطور که میدونید  اگه شما بخواین محصولی که تولید میکنید  از دام و طیور خودتون طوری باشه که دام یا طیور شما ساعاتی از روز رو در مرتع  و در چراگاه ها باشه و جهت استراحت شب بخواد به سالن برگرده ، در این صورت کیفیت محصولات تولیدی شما هم به مراتب از محصولاتی که

سوالتو از این قسمت بپرس


GOTO_TOP

آدرس مراکز تیم تحقیقاتی مینی سالن(حضور فقط با هماهنگی قبلی)

آدرس دفتر مشاوره مازندران : مازندران - چالوس - بلوار امام رضا - جنب ترمینال شهسوار - ساختمان دریا

آدرس دفتر مشاوره همدان: همدان- جورقان - مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی - پارک علم و فناوری

آدرس اقامتگاه بوم گردی آموزشی: همدان ، امزاجرد

آدرس مزرعه گوسفند چندقلوزا و شیری: همدان ، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی

آدرس مزرعه تحویل جوجه و نیمچه مرغ: تهران (یکروزه) و همدان(یکروزه و نیمچه)

آدرس مزرعه تحویل جوجه و نیمچه بوقلمون: زنجان (یکروزه و یکماهه) یا  همدان(یکروزه و یکماهه)

آدرس دفتر کارگاه تولید تجهیزات مرغداری: مازندران ، بابل، جاده قدیم آمل به بابل ، خشرودپی

آدرس مزرعه میل ورم ، سوپرورم و حشرات: مرکزی - اراک

آدرس مزرعه زالو: مرکزی - فراهان

آدرس مزرعه گیاهان دارویی: همدان و مرکزی ، اراک

آدرس مزرعه نهال پالونیا و نهال گردو:  همدان- جورقان - مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی

آدرس مزرعه الاغ شیری: فارس ، خرامه