چاپ کردن این صفحه

بهترین نژاد مرغ تخمگذار

 

 

 

 

 

 

انتخاب بهترین نژاد مرغ تخمگذار از اصلی ترین دغدغه هایی هست که شما در ابتدای شروع به کار پرورش دارید و وقتی شروع به تحقیق میکنید با اسامی زیادی مواجه میشید و این موضوع سردرگمی شما رو جهت انتخاب بهترین نژاد مرغ تخمگذار بیشتر میکنه .

اسامی مانند مرغ گلپایگانی ، مرغ جهادی ، مرغ بلک استار ، پلیموت راک ، مرغ بومی اصلاح شده ، مرغ رنگی ، مرغ لوهمن و .... 

 
 اما برای این که بدونید بهترین نژاد مرغ تخمگذار کدوم نژاد هست باید به این نکته توجه کنید که ما باید به دنبال بهترین نژاد مرغ بومی تخمگذار باشیم یا بهترین نژاد مرغ تخمگذار در دنیا.

طبیعتا بهترین نژاد مرغ تخمگذار در دنیا از راندمان بالاتری در مقایسه با بهترین نژاد مرغ بومی تخمگذار برخورداره ، اما این موضوع به این معنی نیست که لزوما سوددهی بیشتری در مقایسه با مرغ تخمگذار بومی خودمون به همراه داره. 

 


 قبل از پرداختن به مبحث بهترین نژاد مرغ تخمگذار ، خوبه بدونید که پرورش موفق مرغ ، شامل دانستن و رعایت صدها نکته است که دانستن دمای قابل تحمل مرغ ، یکی از این صدها نکته هست و رعایت همه نکات در کنار هم موفقیت شما رو تضمین می کنه. در فیلم های آموزش آنلاین پرورش مرغ به همه این نکات پرداخته شده؛جهت تهیه و مشاهده این فیلم روی تصویر زیر کلیک کنید:

https://minisalon.ir/dooreh/doreh-amoozeshi.html
دوره آموزشی مرغ بومی

بهترین نژادهای مرغ تخمگذار در دنیا به دو دسته سفید و رنگی ( قهوه ای و سیاه و.... متناسب با نژاد) تقسیم میشن:

1- مرغ تخمگذار صنعتی

 به علت نوسانات شدید قیمت تخم مرغ و نرخ تقریبا ثابت در کشور که توسط بازار تعیین میشه و حتی گاهی قیمت فروش زیر قیمت تمام شده تولید کننده  هست، توصیه نمیشه .

از طرفی به علت بی ارزش بودن مرغ بعد از تمام شدن دوره تولید ، مرغها رو به قیمتی حدود 5000 تومان میتوان فروخت در صورتی که قیمت تمام شده برای تولید کننده حدود 25 هزار تومانه.

                                         

                                 تصویر مرغ تخمگذار صنعتی 

 

2- مرغ تخمگذار رنگی:

این نژاد از مرغها جزو مرغهای بومی اصلاح شده و محلی کشورهای دیگر بوده و پرتولید هستن .میزان تخمگذاری سالانه اونها بسته به نژاد بین 240 تا 300 تخم در سال هست.

و در مورد بهترین نژاد مرغ تخمگذار در دنیا با پرهای رنگی میتوان گفت که بهترین نژاد ، مرغ تخمگذار لوهمن قهوه ای هست که بالاترین راندمان تخمگذاری در میان مرغهای با پرهای رنگی رو داره و در مقایسه با سایر نژاد های خارجی مانند مرغ نژاد بلک استار ، مرغ نژاد پلیموت راک ، مرغ نژاد ساسکس ، مرغ نژاد نیوهمشایر و سایر نژادها از راندمان بالاتری برخوردارن.

و حال این سوال پیش میاد که آیا مرغ تخمگذار نژاد لوهمن قهوه ای لزوما از مرغهای بومی تخمگذار ما بهتر هست یا نه؟

 در جواب باید گفت خیر. چرا که عوامل زیادی در کشور ما دست به دست هم میدن تا پرورش مرغ  تخمگذار بومی از بهترین مزارع سوددهی بیشتری نسبت به مرغهای پرتولید وارداتی مانند لوهمن قهوه ای به دنبال داشته باشن ، عواملی مانند ذائقه مردم و قوانین مربوط به واردات. 

خوبه که بدونید مرغهای پرتولید مانند لوهمن قهوه ای در کشور ما در دسته مرغهای صنعتی قرار میگیره و اگر مجوز واردات اونها صادر بشه ( که تا به حال یک بار این اتفاق افتاده و دیگه تکرار نشد) امکان عرضه اون به واحدهای کوچک خانگی وجود نداره. 

و تنها مرغداران دارای مجوز مرغ تخمگذار صنعتی سفید امکان پرورش آن را دارند. 

حال این سوال پیش می آید که پس داستان مرغهای پرتولیدی که در فضای اینترنت عرضه میشه چیه؟

در پاسخ باید گفت که دوستانی که عرضه این مرغها رو انجام میدن به دو دسته تقسیم میشن:

دسته اول افرادی که هیچ اطلاعی از نژادها نداشته و اطلاعاتی که اعلام میکنن کاملا اشتباه هست. یعنی در واقع مرغهای بومی

درجه دو و سه رو با عناوینی مثل مرغ پرتولید عرضه میکنن.

دسته دوم افرادی هستن که اطلاعاتشون دروغ نیست ، اما کامل هم نیست. 

 

امکان واردات غیر رسمی (قاچاق) مرغهای تخمگذار پرتولید از طریق کشورهای همسایه وجود داره ، به این صورت که افرادی اقدام

به واردات تخم نطفه دار این نژاد ها میکنن (غالبا از کشور ترکیه) و در داخل کشور اقدام به جوجه کشی تخم ها میکنن اما نکته

بسیار کلیدی که وجود داره اینه که اون جوجه ها رو به بازار عرضه نمیکنن  بلکه از اون جوجه ها تشکیل گله مادر داده تا ازشون تخم

نطفه دار بگیرن و تبدیل به جوجه کنن. و در واقع نسل دوم  پرنده ای که وارد میکنن رو به بازار عرضه میکنن. و خوبه که بدونید

نسل دوم این مرغها (F2) از تخمگذاری به مراتب پایین تری نسبت به نسل قبل خود برخودارن. 

که میشه گفت به طور میانگین تخمگذاری کمتری در مقایسه با بهترین نژاد مرغ تخمگذار خودمون داره. 

 

حال آن که موضوع به اینجا ختم نشده و چالش های بعدی نیز سر راه پرورش مرغهای وارداتی وجود داره و اون هم این که به علت رنگ پوسته خاصی که دارن (مثلا تخم مرغ نژاد لوهمن قهوه ای) خریداران به اون به چشم تخم مرغ محلی نگاه نمیکنن و از همین رو قیمت به مراتب پایین تری نسبت به تخم مرغهای محلی خودمان دارن. 

 

 

                                                                    تصویر مرغ تخمگذار رنگی 

                                           

 

این مطلب رو از دست ندین: تصاویر مرغ های نژاد جدید و ادامه مرغ های دورگ ایران - قسمت سوم
 

 و اما مرغهای بومی خودمون به دو دسته کلی تقسیم میشن:

 

1- مرغ تخمگذار بومی اصیل:

که جزو مرغهای اصیل و سازگار با شرایط آب و هوایی ایران محسوب میشه و در روستاهای ایران نگهداری میشده و با تحقیقاتی که بعمل اومده تنها مرکز تکثیر و ترویج این مرغها ، مرکز اصلاح نژاد مرغ بومی ساری در استان مازندرانه که به اون مرغ جهادی و مرغ بومی اصلاح نژاد شده هم گفته میشه و در سایر استانها چیزی که بعنوان مرغ جهادی نامیده  میشه از این دسته نیست و جزو مرغ های دورگ محسوب میشن؛ به این صورت که مراکز اصلاح نژادی جهاد ، در گذشته اقدام به دورگ کردن مرغ های بومی با نژادهای وارداتی کردن و خوبه بدونید که علت نام گذاری مرغ های جهادی این بود که در گذشته مراکز جهاد اقدام به تکثیر و عرضه این مرغها میکردن و از همین رو به مرغ های جهادی معروف شدن.

 

مرغهای بومی ایران طبق آخرین اصلاحات رسمی صورت گرفته، حداکثر تا 180 تخم در سال میگذارند و همین امر توجیه پرورش این نژاد از مرغ رو از بین میبره و این مرغها مناسب روستاییانیه که قصد پرورش مرغ با استفاده از پسماندها رو دارن و مزیت این مرغ ها مقاومت بالاشون در مقایسه با مرغهای دورگ هست.

 

متاسفانه هنوز هم از طریق برخی ارگانها و سازمانهای وام دهنده ، مرغ جهادی جهت پرورش و تولید تخم مرغ پیشنهاد میشه.

 

             تصویر مرغ تخمگذار بومی اصیل   

  

 

2- مرغ رسمی دورگ:

این مرغها حاصل تلاقی مرغهای بومی و نژادهای تخمگذار رنگی مانند نژاد ولسامر (welsummer) هلندی هست.

بعلت رنگی بودن پرها و رنگ پوسته تخم مرغشون با عنوان مرغ بومی توسط مردم خرید و فروش میشه و روستاهای کشور مملو از اینگونه مرغهاست.

این مرغ ها هم به دو دسته تقسیم میشن:

دسته اول مرغهایی که در گذشته دورگ شدن که این دسته از مرغها بیشتر جهت مصارف گوشتی مناسب هستن و از تخمگذاری متوسطی برخوردارن. (120 تا 200 تخم در سال)

از جمله مرغهای دورگه معروف (در بازار عامیانه) مرغ دورگ گلپایگان ، ورامین و کرمانشاه هست.لازم به ذکره که مرغ دورگ گلپایگان از سایر دورگها بهتره.

 

اما مزارعی نیز ازگذشته به اصلاح مرغ بومی در مزارع شخصی خود پرداختن

.تیم تحقیقاتی مینی سالن هم سالهاست به اصلاح گله های بومی در مزارع خود بر مبنای اصلاح غربالی و دورگ کردن پرداخته و تا به امروز دو نسل از مرغهای بومی پرتولید رو با نام های مرغ بومی اصلاح شده و مرغ رنگی وارد بازار کرده که در مقایسه با سایر موارد ذکر شده از مقاومت ، راندمان و سوددهی بهتری برخوردار هستن.

 

 

این مطلب رو برای دوستانت بفرست

تصاویر مراکز آموزشی و دوره های مینی سالن

تصویر کلاس پرورس گوسفند چندقلوزا دی ماه 98
نشست مشاوره ای در آمفی تئاتر
Shadow
Slider
خواندن 227230 دفعه آخرین ویرایش در پنج شنبه, 27 خرداد 1400 09:32